Základ
Na této stránce se dočtete základní informace o poli. Dozvíte se co vlastně pole v javascriptu je a naučíte se s ním pracovat.
Co je to pole?
Pole je datová struktura, do které můžeme ukládat nějaká data. Je to takové uložiště, do kterého si můžeme narozdíl od normálních proměnných uložit více hodnot. V některých programovacích jazycích musí být tyto hodnoty stejného typu, ale v javascriptu ne. Klidně můžeme do jednoho pole uložit více hodnot odlišných typů. Kromě toho si také nemusíme určovat velikost pole, bude se měnit podle toho kolik pole zrovna bude obsahovat hodnot.
K hodnotám v poli přistupujeme pomocí indexů. Každá hodnota v poli má svůj index díky kterému k ní máme přístup. Indexuje se od nuly, takže první hodnota v poli bude mít index 0, druhá 1 a tak dále.
Vytvoření pole
Pole můžeme vytvořit více způsoby. Nejvíce používaným způsobem je vytvoření pole pomocí hranatých závorek do kterých napíšeme seznam hodnot oddělených čárkou, které chceme v poli mít.
const ovoce = ["jablko", "pomeranč", "banán"];
Další způsob jak vytvořit pole je použít konstruktor Array. Při jeho použití ale musíme předat více jak jednu hodnotu, pokud chceme aby pole nějaké hodnoty obsahovalo. Pokud bychom předali jen jednu hodnotu, tak by se vytvořilo pole o velikosti předané hodnoty s prázdnými místy nachystanými na hodnoty, které bychom mohli do pole přidat.
const ovoce = new Array("jablko", "pomeranč", "banán");
// vytvoření prázdného pole o velikosti 3
const prazdnePole = new Array(3);
Existují ještě další cesty jak vytvořit pole. Mohli bychom použít metody jako jsou třeba of() a from(), nebo třeba spread operator (...).
Získání položky z pole
Položky uložené v poli můžeme získat tím, že za něj zapíšeme hranaté závorky s indexem položky, kterou chceme získat.
console.log(ovoce[0]); // "jablko"
console.log(ovoce[1]); // "pomeranč"
console.log(ovoce[2]); // "banán"
Zjištění velikosti pole
Velikost pole můžeme získat pomocí jeho vlastnosti length. Jednoduše za pole napíšeme: ".length".
console.log("velikost pole: " + ovoce.length); // velikost pole ovoce je 3
Použití cyklu for na pole
Díky tomu že máme možnost získat velikost pole, můžeme jej celé projet třeba pomocí for cyklu.
for (let i = 0; i < ovoce.length; i++) {
console.log(ovoce[i]);
}
Pokud ale chceme projet celé pole, tak je v některých případech pravděpodobně lepší použít for of cyklus.
for (const polozka of ovoce) {
console.log(polozka);
}
Vícerozměrná pole
Pokud chceme, tak můžeme do pole uložit jiné pole. Vznikne nám tím vícerozměrné pole.
[1, 0, 3, 5, 6],
[3, 3, 1, 5, 0],
[5, 1, 3, 3, 2]
];
// přístup k položkám pole uloženém v jiném poli
tabulka[0][1] = 1;
Proč se u polí často používá const
Jak jste si mohli všimnout, v ukázkách kódu při deklaraci polí používám klíčové slovo const namísto let. Dělá to tak podle mě hodně lidí. Je to proto, že většinou nechceme proměnnou, která uchovává pole měnit na nějakou jinou hodnotu. Proměnná jen odkazuje na místo v paměti kde se pole nachází, takže i když se jedná o konstantu, pořád můžeme položky v poli měnit. Jen nepůjde proměnné nastavit aby odkazovala na jiné pole nebo uchovávala jinou hodnotu.