[Pole v JS]

Základ

Na této stránce se dočtete základní informace o poli. Dozvíte se co vlastně pole v javascriptu je a naučíte se s ním pracovat.

Co je to pole?

Pole je datová struktura, do které můžeme ukládat nějaká data. Je to takové uložiště, do kterého si můžeme narozdíl od normálních proměnných uložit více hodnot. V některých programovacích jazycích musí být tyto hodnoty stejného typu, ale v javascriptu ne. Klidně můžeme do jednoho pole uložit více hodnot odlišných typů. Kromě toho si také nemusíme určovat velikost pole, bude se měnit podle toho kolik pole zrovna bude obsahovat hodnot.

K hodnotám v poli přistupujeme pomocí indexů. Každá hodnota v poli má svůj index díky kterému k ní máme přístup. Indexuje se od nuly, takže první hodnota v poli bude mít index 0, druhá 1 a tak dále.

0
10
1
"array"
2
333
3
true

Vytvoření pole

Pole můžeme vytvořit více způsoby. Nejvíce používaným způsobem je vytvoření pole pomocí hranatých závorek do kterých napíšeme seznam hodnot oddělených čárkou, které chceme v poli mít.

// vytvoření pole
const ovoce = ["jablko""pomeranč""banán"];

Další způsob jak vytvořit pole je použít konstruktor Array. Při jeho použití ale musíme předat více jak jednu hodnotu, pokud chceme aby pole nějaké hodnoty obsahovalo. Pokud bychom předali jen jednu hodnotu, tak by se vytvořilo pole o velikosti předané hodnoty s prázdnými místy nachystanými na hodnoty, které bychom mohli do pole přidat.

// vytvoření pole pomocí konstruktoru
const ovoce = new Array("jablko""pomeranč""banán");

// vytvoření prázdného pole o velikosti 3
const prazdnePole = new Array(3);

Existují ještě další cesty jak vytvořit pole. Mohli bychom použít metody jako jsou třeba of() a from(), nebo třeba spread operator (...).

Získání položky z pole

Položky uložené v poli můžeme získat tím, že za něj zapíšeme hranaté závorky s indexem položky, kterou chceme získat.

const ovoce = ["jablko""pomeranč""banán"];

console.log(ovoce[0])// "jablko"
console.log(ovoce[1])// "pomeranč"
console.log(ovoce[2])// "banán"

Zjištění velikosti pole

Velikost pole můžeme získat pomocí jeho vlastnosti length. Jednoduše za pole napíšeme: ".length".

const ovoce = ["jablko""pomeranč""banán"];

console.log("velikost pole: " + ovoce.length);  // velikost pole ovoce je 3

Použití cyklu for na pole

Díky tomu že máme možnost získat velikost pole, můžeme jej celé projet třeba pomocí for cyklu.

const ovoce = ["jablko""pomeranč""banán"];

for (let i = 0ovoce.lengthi++) {
    console.log(ovoce[i]);
}

Pokud ale chceme projet celé pole, tak je v některých případech pravděpodobně lepší použít for of cyklus.

const ovoce = ["jablko""pomeranč""banán"];

for (const polozka of ovoce) {
    console.log(polozka);
}

Vícerozměrná pole

Pokud chceme, tak můžeme do pole uložit jiné pole. Vznikne nám tím vícerozměrné pole.

const tabulka = [ // pole obsahující další pole
    [10356],
    [33150],
    [51332]
];

// přístup k položkám pole uloženém v jiném poli
tabulka[0][1] = 1;

Proč se u polí často používá const

Jak jste si mohli všimnout, v ukázkách kódu při deklaraci polí používám klíčové slovo const namísto let. Dělá to tak podle mě hodně lidí. Je to proto, že většinou nechceme proměnnou, která uchovává pole měnit na nějakou jinou hodnotu. Proměnná jen odkazuje na místo v paměti kde se pole nachází, takže i když se jedná o konstantu, pořád můžeme položky v poli měnit. Jen nepůjde proměnné nastavit aby odkazovala na jiné pole nebo uchovávala jinou hodnotu.